Ontdek onze nieuwe ID.Buzz en waarom we deze stap hebben gezet
De kans is groot dat je er binnenkort eentje ziet rijden in Deventer en omstreken; de blauw-witte ID.Buzz van Pactum. Eigenaar van Pactum Arjen Vels wil dit jaar gebruiken om te testen met de nieuwe elektrische telg in zijn wagenpark.
Het accupakket van 77 kWh van de nieuwe bus levert zo’n actieradius op van 424 kilometer. Genoeg om een flink deel van de klanten in de regio te kunnen helpen: “Voor onze klanten in en rondom de Randstad zullen we er nog niet zo snel gebruik van maken”, beschouwt Vels. “Maar voor de regio’s Zutphen, Apeldoorn en Deventer is hij een perfect vervoersmiddel, voor zeker 30% van onze installateurs. Met onze huidige 34 Volkswagen-bussen – die op Diesel rijden overigens – rijden we al gauw zo’n 800 kilometer op een dag, dus het is hooguit één keer een half uur laden op een hele werkdag.”
Volledig elektrisch
De huidige Volkswagen Transporters van Pactum hebben een laadruimte van 5,8 m3. Dat is 1,9 m3 meer dan de ID.Buzz. Vels: “We gaan de ID.Buzz veelal inzetten voor service en onderhoud. De laadruimte (3,9 m3) leent zich perfect voor dat soort diensten.” Vels kijkt op dit moment al verder dan het ‘testjaar’ met de ID.Buzz: “We willen op termijn uitbreiden naar een volledig elektrisch wagenpark, maar dan wel met bussen die ook een grotere laadruimte hebben. Bovendien, de huidige elektrische generatie Volkswagen bedrijfswagens heeft een actieradius waar wij als installateur nu niet veel mee kunnen. De impact op de planning – en daarmee ook de zekerheid die we klanten willen bieden – is te groot.”
Nieuwe generatie installateurs
Duurzaamheid is weliswaar hét argument voor Pactum om de stap naar elektrisch te zetten. Toch ziet Vels ook andere voordelen: “De jacht op nieuw talent en ervaren personeel in onze branche is al een tijdje in alle hevigheid bezig. Ook wij zijn daar natuurlijk voortdurend mee bezig. Met de ID.Buzz verwacht ik dat we – naast de ervaren – ook de jongere generatie installateurs meer kunnen verleiden om voor ons te kiezen en het vak in het algemeen. Installateurs hechten er bovendien veel waarde aan als je je wagenpark op orde hebt, dus zo’n elektrische collega kan best wel eens een bepaalde aantrekkingskracht hebben. We gaan het meemaken.”
‘Het kan wel!’
Vels is naast directeur van Pactum ook voorzitter van Parkmanagement Deventer en lid van DEP (Deventer Economisch Perspectief). De stap naar de ID.Buzz dient voor hem daarom – vanuit die context – ook een ander doel: “Ik zie op dit moment veel weerstand in de bouw- en installatiesector met betrekking tot het elektrisch rijden. Ik hoop met deze stap ook andere ondernemers te overtuigen deze stap te zetten. Niet om die paar honderd minder gram CO2-uitstoot, maar puur om daarmee ook weer collega-vakgenoten te inspireren. Want dat is uiteindelijk toch ook vaak het geval bij nieuwe technologie in het algemeen, je móet er een paar hebben die de eerste stap zetten, de rest volgt dan snel genoeg.”
Samenwerking Pouw Deventer
Pouw Deventer levert de op de Volkswagen T1 geïnspireerde ID.Buzz: “Onze samenwerking gaat al best wat jaren terug. De basis voor die samenwerking is altijd dezelfde gebleven. We geloven allebei dat elektrisch rijden de toekomst heeft én dat we als bedrijven daarin een voorbeeldfunctie hebben. Zodoende zijn we ook tot deze keuze gekomen.”